Šikovné české ruce renovují
historický dakarský speciál
Obří americký osmiválec s dnes nepředstavitelnou třístupňovou automatickou převodovkou, odolný japonský podvozek a logo z daleké východní Evropy. To vše charakterizovalo zajímavý speciál, který v roce 1984 startoval na sledované a už velmi prestižní Rallye Dakar.
Tímto vozem bylo rumunské ARO, který schopný francouzský dealer ARO France upravil do podoby závodního speciálu. Nezdolní Francouzi dokázali prodat na západě Evropy tisíce teréňáků z nenáviděného socialistického východu. Včas rozpoznali marketingovou příležitost v dálkových rallye, které daly vzniknout nakonec několika vozům s ultimátním americkým motorem Chrysler V8 440 a logem rumuského výrobce ARO.
Od roku 1984 Francouzi startují na Rallye Paříž-Dakar, s trasou vedoucí tehdy ještě neodmyslitelnou západní Afrikou, dále pak na Alžírské rally. Tehdy s autem jezdil sám šéf vývojového týmu G. Sarrazini. O rok později Aro France vyhrálo Rally Faraonů a poté sbíralo uspěchy i na dalších cross countrových závodech.
V roce 1986 změnilo majitele a za volant usedl J. L. Schlesser a do roku 1988 bojoval v Africe o vítězství.
Po letech se opuštěné ARO ocitlo v ohrožení. Rumunská automobilka zanikla, uplynula spousta času. Přesto se našla odhodlaná skupina dakarských fanoušků, která vůz přivezla do Čech a usilovně pracuje na jeho obnově. Těmi fanoušky jsou mladí nadšenci a závodníci, odchovaní specialistou na teréňáky, Janem Šrajerem (Manyjak.cz). Jak vidíte v naší galerii, dávají vozu původní podobu, zachovávají originální komponenty, jako volant Lecarra, nebo původnost certifikačních štítků.
Sledujte naší stránku, připojte se do naší skupiny na Facebooku, budeme pro Vás mít další informace, fotografie, videa a i nějakou tu soutěž.
Foto: Jan Hrubeš
Spolupracoval: Štěpán Zeman