Dravý offroadový tým,
představujeme talenty z Ming Racing Sports
Nepohodlí, divoká příroda, terénní překážky, takřka neznatelné cesty, to je ten pravý offroad. Téměř nepřístupný terén hlubokých lesů nebo nekonečné pouště, do které chcete utéct z kanceláře a sledovat jasně vytyčený cíl - další check point. Offroadové sporty nebo třebas i horolezectví a bouldering zapustily v Čechách hluboké kořeny. A dálková navigační rally, kterým vévodí profesionální Dakar, u nás přitahují nejen mnoho diváků a fanoušků, ale i spoustu mladých a odhodlaných závodníků.
Excelentní výkony side-by-side bugyn, jejich průchodnost terénem a požitek z jízdy daly vzniknout úplně nové závodní kategorii, ve které stále častěji vídáme zelenočerný Can-Am Maverick X3 týmu Ming Racing Sports. Ten pilotuje týmový jezdec František Brutovský s navigátorem Pavlem Šebákem a po prvních zkušenostech na domácích Offroad Maratonech, se probojovali i na zahraniční dálková rally série Baja. Naposledy je řádně otestovali nesjízdná horská stoupání v Rumunsku, loni v listopadu.
„Jezdit jsem začal rovnou s terénními auty na offroadech.” s úsměvem odpovídá Franta Brutovský na naší otázku ohledně svých začátků. V Čechách tradiční motocykly to tentokrát nebyly. „Vše začalo Šiklovým mlýnem, tam jsme tehdy s Patrikem Timošem poprvé soupeřili o medaile.” Hned první závod tedy probíhal na extrémně náročném terénním okruhu, kde motokrosové pasáže střídá rozbitý les a ten náhlé a rychlé rovinky. S bugynou těžko pojedete výletním tempem a ostré souboje se soupeři si vybraly svou daň. Stroj nevydrží rozbitý terén a přichází o kolo. V Šiklandu je servisní depo je obvykle plné, do noci svítí záblesky svářeček a montážních lamp.
„Sbírání zkušeností se neobešlo bez dalších havárií, třeba na 24 hodinovce v Dobřanech. Ale nevzdal jsem se.” dodává František. A o tom offroad je. Nevzdat se, vydržet, hledat řešení a sbírat zkušenosti.
A právě na základě doposud odjetých rally se soutěžní Can-Am Maverick X3 dvojice Brutovský - Šebák přesunul k úpravci do Maďarska, kde se připravuje na sezónu 2021. Stroj by tak měl zvládat i nejnáročnější evropské rally soutěže. A to jak podvozkem, tedy pérováním, tak akcelerací.
Jednou z takových byla baja 4V Rally Raid v Rumunsku, kde se na startovní čáře Ming Racing Sport setkal s českou posádkou West Bohemia Racingu. Listopadový závod byl kvůli koroně zkrácen z 800 kilometrové výzvy na 450 kilometrů, rozdělených do dvou etap. Erzety byly tedy podstatně delší než v Maďarsku nebo Polsku, kde doposud tým závodil.
„Takové etapy již vyžadují precizní práci s tripmasterem a roadbookem.” připomíná navigátor Pavel Šebák. „Roadbook dostanete těsně před závodem. Je tedy potřeba být připraven na úplně všechno.”
„Terén byl hodně těžký na navigaci. Šotolinu střídaly hory, bahnitá pole, táhlé pláně.” popisuje rumunskou výzvu mladý pilot František. „Jedna z našich největších výzev.”
Závodní roadbook vedl jezdce výše a výše do hor. Teplota klesala pod nulu. Dostavovala se únava a vyčerpání. Kritická situace nastala v rozježděném stoupání, stroj prokluzoval po hlíně, která neposkytovala podporu obutým offroadovým drapákům bugyny. Přesto František vyvedl Can-Am z kluzkého stoupání a posádka pokračovala dál.
„Byli jsme z toho nadšení, že jsme dojeli. Vidět cílový praporek.” vzpomíná František.
Cílem týmu jsou pro letošní sezónu jsou jednoznačně evropské soutěže Baja. „Času je strašně málo, ale musíme trénovat, trénovat trénovat.” shrnuje František Brutovský.
Kategorii čtyřkolek v týmu Ming Racing Sports zastupuje Jan Zderčík, kterého přivedl k dvoustopému stroji tatínek. Baví ho skoky, kontakt, divoké motokrosové jízdy a je v nich také dobrý. Má pohár z domácího cross country juniorů, ale také z německého GCC. Do televizních médií Honzu Zderčíka dostalo absolutní vítězství mezi čtyřkolkami na prvním závodě MČR Offroad Maratonu 2018. Pro letošní sezónu mu tým připravuje nový, odladěný a konkurenceschopný stroj, aby Honza mohl úspěšně odjet všechny prestižní evropské podniky.
„Nejtěžší můj závod byla čtyřhodinovka v Milovicích,” vzpomíná na začátky série Offroad Maratonu, „Prach, teplo, no bylo to šílený.” To bylo mladému závodníkovi pouhých 12 let. A samozřejmě sleduje i letošní Dakar, kde fandí Janu Brabcovi na motorce.
Nejmladší offroadovou nadějí je týmová čtyřkolkářka Markéta „Maki” Krejzlová, vícemistryně Endurance Masters a medailistka domácího MČR Offroad Maratonu. Markétu baví soupeření a napětí, zda se závod podaří. Úsměv sympatické závodnice povzbuzuje nejen týmové jezdce a fanoušky, ale také další mladé a talentované jezdce, se kterými vás zase seznámíme zase někdy příště.