Baja Satu Mare - české týmy sbíraly body mezi rozbitými stroji
11.06.2021 - 19.07
Jan Hrubeš, Martin Porš
Ming Racing, Kiki Vaňková
Šest náročných etap, ostré kamení, kam se podíváš a vysoké teploty začínajícího léta. Nejen taková byla velice zajímavá rally maďarské série Country Crossu, Baja Satu Mare. České závodníky vylákala tisíc kilometrů od domova, do dalekého Rumunska, do starobylého města Satu Mare.
Už samotný příjezd působil přímo elektrizujícím dojmem, kdy se naši jezdci prodírali městem plným zvědavých diváků. Doprovodné vozy našich dakaristů, Tomáše Ouředníčka, Rudy Lhotského i Libora Podmola obhlížejí konkurenční týmy. Ať už polský Kamena Team nebo maďarský Mészáros, všichni jsou zvědaví na početnou českou delegaci, každý týmový promotér týmů očekává od svých jezdců maximum.
„Už večerní prolog byl nádherný,” vzpomíná náš offroadový zpravodaj Martin Porš, „spousta diváků, lidí úplně plné město.”
S prvními rychlostními zkouškami čekalo na závodníky spousta kamení, šplhání do ostrých kopců, nepřístupné hory s úzkými stezkami a nepříjemně kluzkými bavany. Jediný, kdo těmito úseky jel jak raketa, byl asi nejznámější Čech, Libor Podmol. Na své Husquarně HQV 450 dosahoval v prvních etapách excelentních časů. Dobré výsledky měla i Toyota Hilux Tomáše Ouředníčka. Tomáš Ouředníček jel „to svoje”, nastolil strategii zkušeného dakarského jezdce, strategii rozumu, kterou přijaly ostatní české posádky soupeřící s divoce jedoucími poláky a maďary. A brzy se mělo rozhodnout, kdo z koho.
Každopádně, první dvě rychlostní zkoušky vynesly do čela tabulek dvoustopých strojů maďarský BEDU Racing a polský Otko Team, Piotra Otka. Ve čtyřkolkách se maďarský Attila Gombás přetahoval o první pozice s naší Kristýnou Kiki Vaňkovou, která zariskovala v druhé rychlostní zkoušce...
Sama to zhodnotila: „Nevyšla mi zatáčka v lese a já tak šla do proti svahu.. čtyřkolka spadla na mě a já zůstala pod ní.”
Pád rozhodně není příjemná věc. Kiki se srdnatě oklepala, žádný vzdávání, a v sobotu pokračovala… k radosti všech českých účastníků a fanoušků.
V pátek večer neznalo sebevědomí maďarů a poláků konce. Výkony motorů jejich bugyn byly vskutku impozantní, Kamena i Bedu jsou profesionální offroadové stáje. Ale čtyři sobotní etapy měly řádně zamíchat kartami. Že by favorité měli vítězství v kapse? Ani náhodou!
Stroje nesoucí první známky poškození startují do lesnatých etap, musí se poprat s množstvím písku, úzkých cest i nebezpečím penalizací za nedovolenou rychlost. Sobotnímu odpoledni vévodí proměnlivé počasí, nárazový déšť.
Jsou tu první problémy Kamena Rally Teamu. Pád favoritů přivodila vysoká rychlost, stroj se řítí mimo cestu a divoká mela a konec. Jednoznační favorité končí v půlce sobotního závodu.
„Byla to bezhlavá jízda a tak taky skončila.” glosuje Martin Porš, „Chtělo to jet s rozumem a ten také vítězil.”
Martin byl součástí nového české týmu Ming Racing, s Františkem Brutovským za kniplem bugyny Can-Am Maverick. Představení týmu ZDE Tým řešil spoustu defektů z průjezdů kamením. Horko ničilo řemeny variátoru, který byl nakonec odsouzen k výměně. Na stroj se nabaloval písek, zatěžoval už tak dost namáhaný podvozek. Přesto tým poctivě dokončuje každou etapu. Každý měřený úsek je pro kluky z Ming Racing malé vítězství, kdy soupeři postupně odpadávají. V poslední, šesté etapě, nedojedou dokonce tři zahraniční stroje.
Ming Racing projíždí cílovou páskou v kategorii T4 na šestém místě, což hodnotíme jednoznačně pozitivně. S každým mezinárodním závodem je znát pokrok, nárůst zkušeností. Vybudovat profesionální rally team je na léta a přesto František Brutovský s Pavlem Šebákem udržovali za vítězným Molnárem (Mészáros M1 Autó) do dvou třetin závodu vyloženě pouze minutové ztráty. Škoda jen zbytečné rychlostní penalizace.
„Trať se táhla skrz lesy, přes táhlé louky, kamenitá pole i sypký písek. To byla všehochuť, která nás vyškolila hlavně v navigaci.” zavzpomínal optimisticky František Brutovský a s úsměvem dodává „Satu Mare bylo moc pěkný, bivak jsme měli na náměstí, atmosféra skvělá.”
Taktika jízdy hlavou, které se Ouředníček (Ultimate Dakar Team) držel, přinesla jednoznačný úspěch. „Myslím, že jsme to ke konci vychytali, zrychlení 1,5 minuty na 50 km je jasný důkaz, že jdeme správným směrem. Stabilita vozu se výrazně zlepšila,“ komentoval v cíli spokojený Tomáš Ouředníček.
Celkové čtvrté místo, hned za speciály, způsobilo dokonce až rozruch při závěrečné ceremonii. Tomáš běžel pro českou vlajku a opět tu byla národní pospolitost, kterou pamatují leda tak hokejoví fanoušci.
I nad motorkami a quady zavlála česká vlajka a jak vítěz, dakarský talent Podmol, který byl nejrychlejší v prvních čtyřech etapách, tak Rudolf Lhotský s Romanem Krejčím předvedli moc pěkné výkony. Pátou a šestou etapu ovládl právě Krejčí.
Radost nám udělala mladá česká čtyřkolkářka Kiki Vaňková. Už dovede jet velmi pěkně, držet rychlost a zároveň předvídat trať.
„S čím jsem bojovala, to byla třetí erzeta v sobotu. Začalo nám hrozně pršet na měnící se povrch. Nejříve nepříjemný prach, pak bažina a následně tráva. Ta začala být opravdu strašně kluzká.” vzpomíná závodnice.
Její cílové umístění na druhém místě mezi quady ukazuje na stabilní výkon při průjezdu měřených úseků i zlepšení práce s navigací. Od českých fandů má jen kladná hodnocení a bude-li se dál držet rad starších dakaristů, spolu s vhodným tréninkem, můžeme se těšit na další medaile.
„Měla jsem hned větší motivaci pro závod, když tu byli naši kluci dakaristi. Beru je jako moje vzory.” říká Kiki Vaňková k účasti známých rally jezdců.
Další závod nás čeká 9. července v maďarském Baru a hlavně se blíží velká Hungarian Baja 5. - 8. srpna u Balatonu. Další infomace v našem kalendáři i grafice.
Nejlepsi videa z Baja Satu Mare na nasem YOUTUBE.
Audiovizuální obsah a marketing zajišťuje společnost DIGITAL EXPERIENCE, content provider televizních stanic Nova Sport a Televize Seznam.