Offroad Maraton: Souboj osmiválců Audi proti litrovému turbu
Nad krajinou se rozlehl hukot výkonných motorů, přerušovaný posledními příkazy oblékajících se pilotů. Byla sobota 26.června 2021 a v půl čtvrté odpoledne startovalo sedmnáct automobilových speciálů k šestihodinovému závodu napříč milovickým offroadovým areálem.
Skoro 5 kilometrů dlouhá trať byla rozbitá po tříhodinovce motorek, už tradiční rolety a nebo zcela nové hluboké zářezy do půdy dělaly řidičům aut starosti, ke kterým se přidalo i dusno a nemilosrdně pálící odpolední slunce.
Na startu na sebe vrčely hned tři nepřehlédnutelné stroje s impozantním obsahem motoru, a to 4,2 litru. Známý červený speciál KB Systému, týmu se zkušenostmi z Afriky nebo Polska, měl vedle sebe své dvojče v bílé barvě OM Racingu a se svou dlouhou pontonovou karoserií se mezi ně vtlačil dlouhý stroj Matěje Šrajera a Ondřeje Němce - Oldmobil.
Tyto favorizované velkoobjemové mašiny doplnil Libor Vlasák s Defenderem 2,5 litru, letos v oranžové barvě, Nissan Patrol 3,3 litru a také řada strojů velmi zajímavé kategorie do obsahu dvou litrů. Ať už to byl úspěšný dvoulitrový Nissan Honzy Indrucha nebo Suzuki offroadových matadorů z Ostravy - Wings Teamu, nedalo se dopředu odhadnout vítěze. Na jakoukoliv chybu soupeřů čekalo i BMW Z3 Arthur X teamu nebo Suzuki Jimny Radka Pekárka.
Obratné a velmi výkonné litrové bugyny zastupoval Can Am Maverick X3 RS Turbo Petra Špaka a jeho úspěšné offroadové stáje Quadservis Špak - Solitera Racing, dále tu byl Polaris RZR Miroslava Mazance a Petra Lazara a nebo AMR Evo známého Andy Motors Racing Teamu.
Televizní zpravodajci vyzpovídali jezdce, ředitel závodu Ondřej Nachtigall mávl státní vlajkou a sedmnáct strojů se doslova vyřítilo vpřed. Menší děti oněmněly vzrušením, starší diváci ihned hodnotili nájezd do prvních zatáček. Desítky lidí podél trati s napětím očekávali, kdo dlouhý okruh ujede jako první, kdo si troufne na suverénní a nekompromisní jízdu a nebo kdo bude naopak taktizovat.
Pronikavý jekot vysokootáčkového turbo motoru dal najevo, že to bude některá z litrových bugyn. A v tom se na rovinku u depa vyřítila litrovka Quadservisu Špak - Solitera Racing Teamu. A další kolo opět. A znova. Tým Petra Špaka a Honzy Křížka nedělal na trati chyby.
„Motorky trať hodně rozbily, začátek byl děsnej. Takže to bylo celkem krutý.” hodnotil start Honza Křížek. „Na CanAmu oceňuju hlavně vynikající podvozek. Samozřejmě jsem musel dávat pozor na ty obrovský díry na trati. Na rovinkách zas byly nebezpečné akcelerující audiny. Velký auta, když nás zavřou, tak jsou hodně nebezpečný. Ale jinak si to v autě ani nedovedu představit, není tam ta rychlost CanAmu.”
Canam zaváhal jen ve dvou kolech, kdy soupeřům nechal několik minut, a posádka Quadservisu Špak - Solitera Racing Teamu jednoznačně vítězí s 55 koly na kontě. Konkurenční litrová bugyna Andy Motors najela 40 kol.
V barvě kovové šedi a s velkým množstvím nýtů se hned od mávnutí vlajkou dral na své místo na slunci veliký Oldmobil DEF Racingu. Matěj Šrajer, schopný závodník sedící za volantem či řidítky už od útlého věku, dával soupeřům co proto. Kolo trvalo nejčastěji ani ne 8 minut a jen v několika z 46 vítězných, uteklo na časomíře víc jak deset minut. DEF Racing Matěje Šrajera a Ondry Němce jel přesně a spolehlivě. To pomohlo k opravdu těsnému vítezství. V cíli šestihodinovky byli před schopnými soupeři z KB Systému pouhé dvě minuty. Stříbrný KB Systém Vlasty Forejta nasbíral rovněž 46 kol.
Mezi dvoulitry tentokrát rozhodovaly servisní týmy. Časomíra dávala naději tu Wings Teamu, tu Honzovi Indruchovi, aby nakonec své příležitosti využil Arthur X Team.
„Řešili jsme problémy s chlazením, vyfoukávali jsme trávu z chladiče.” vzpomíná na průběh závodu Honza Indruch. „Ale jakmile jsme to vyřešili, pěkně jsme prohnali i velká auta.“
Indruch Offroad Team tak vyhrál se 40 koly a když se Wings Teamu rozsypal kardan, vyrazil vpřed Arthur X Team. Předjel ostravské Wings ani ne o kolo, jen o sedm a půl minuty.
„Utrhlo se nám kolo na jedné z děr, nakonec chlapi zvedali auto bez heveru jen rukama. Odnesla to brzdová hadice.” dodává ze stříbra nadšený Jiří Wopat, „Nakonec jsme dojeli bez brzd.”
Takže finále dvoulitrů bylo opravdu napjaté a o tom offroadový sport je. Užijte si doprovodný film z YouTube kanálu
OffroadMaratonTV, projděte si výsledky
ZDE a my se uvidíme na konci srpna při 24 hodinovce. Kde? O tom vás budeme informovat. Hezkou dovolenou, závodníci!