Přes krajní meze: když jde na rally o život
Ať nás korona krize morduje jak chce, i když se musíme o každou pracovní zakázku snažit čím dál víc a pak nevěřícně koukat na rostocí ceny soucástek a materiálu, stále můžeme být hrdí na naše rally závodníky, kamarády a idoly. Toyota Land Cruiser Ultimate Dakar týmu si vede na výbornou, Pavel Pups a Petr Hauptmann získali zlato na mistrovství Maďarska Nyír1 Baja, kde uspěl i letošní nejznámější slovenský čtyřkolkář Juraj Varga. Na sever od nás se zase daří pilotovi bugyny Can Am Františkovi Macháčkovi a jeho West Bohemia Racingu. V Polsku uspěl na místní oblíbené Super Race, která se aktuálně jede po plážích Baltu (držíme palce kluci!!!).
Ale tentokrát se vrátím do květnových dní, na prašnou trať Orlen Super Race ve Wąsoszu. O nekompromisním závodu jsme reportovali
ZDE a při aktuálním průběhu dalšího Super Race se musíme vrátit k momentu, kdy se všem zůčastněným zastavil čas. Kdy extrémně výkonný Can Am Maverick X3, se zkušeným ostravským závodníkem Pavlem Starečkem za volantem, přichází nejen o veškeré medailové naděje, ale nastává boj o holý život. Popišme si všechno podrobně spolu s Pavlem, který se mi na výzvu přátel ochotně ozval.
Odjetý prolog v pořadí druhého závodu Super Race a hlavně nejlepší čas v prvním závodě strojů kategorie SSV Turbo, 3 minuty a 4,9 sekundy ukazovaly na velmi slušný potenciál ostravského Can Amu Maverick X3, mimo jiné s 15” koly a pneu Tensor. I jeho posádka Turbokings, ve složení Pavel Stareček a Martin Světlík je dobře naladěna pro získání bodů a medailí.
Druhý, nedělní závod měl rozhodnout o medailových pozicích. Kdo ze 14 posádek opravdu dosáhne na zlato a kdo ne. Ale už start v nepříjemném prachu, omezujícím viditelnost, nevěstil nic dobrého. Mávnutí startovacího praporku bylo v hromadném startu tolika bugyn těžko rozpoznatelné. V hejnu strojů Pavel předjíždí dva, tři polské konkurenty. Dotahuje i dalšího soupeře, polský tým, který již v prvním, sobotním závodě, ne zcela dobře ovládal svůj silný stroj.
„Jedu kolo za ním. Svítím, troubím. Jedu po levém boku, aby mne viděl v zrcátku. Ale žádná reakce.” vzpomíná na nepříjemný závod Pavel Stareček a popisuje nejdramatičtější moment jízdy:
„Po zatáčce doleva následovala dlouhá rovinka. Nadjel jsem si po levé straně za soupeřem jedoucím uprostřed trati. Následovala mírná odbočka, tak 15 stupňů doleva. Míjeli jsme soupeře a doleva už jsme bugynou víc nemohli. Přesto se stoje dotýkají, nadhodilo nás zadní kolo soupeře. A byli jsme v luftě. Letěli jsme přes takové velké šutry, nedej bože dopadnout na ně.”
Rozjetý turbo Can Am má energii přeletět úsek s nebezpečnými balvany. Jednou, dvakrát, se stroj otáčí přes střechu. Vše naštěstí tlumí vyztužený bezpečnostní rám. Od šutrů se rozjetá bugyna vzdálí vzduchem a kotouly dlouhých dvacet metrů.
„Při předjíždění jsme šli do určitého rizika. To jsem si uvědomoval. Ale soupeř nás tam zavřel.” shrnuje moment kontaktu strojů Pavel, kterého čekalo vyšetření v místní nemocnici. „Člověk to pochopí až za pár dní, co se opravdu mohlo stát.”
Pavlův spolujezdec Martin Světlík vyhledá lékařské ošetření až doma na Moravě.
A první momenty po nárazu? „Vypnout motor a ven.” zavelel Pavel Stareček. Vylezl po čtyřech ven a zůstal bezmocně ležet s motající se hlavou, počínaje problematickou koordinací pohybu až po zhoršenou orientaci. Naštěstí má zkušený motokrosař tuhý kořínek a vše zvládnul.
I taková dramata přináší offroadová rally a přečtěte si i dramatický příběh se šťastným konce české čtyřkolkářky Kiki Vaňkové
https://www.facebook.com/kikivankova269, která si svou porci smůly vybrala v Maďarsku.
Rychlá jízda terénem, rallyový závod, nejsou jen rozhovory s novináři a mávání rukama na YouTube. Nebo pózování u nablýskané čtyřkolky. Jsou to i bolestivé modřiny, neskutečná únava, náročná práce na stroji nebo palčivá žízeň a skřípání prachu v ústech. Ale já těm našim závodníkům fandím a nejsem sám, že?