Ultimate Dakar: Poslední záběry dakarské Toyoty
Z razantní akcelerace týmové Toyoty, s dakaristou Tomášem Ouředníčkem za volantem, vám až přejel mráz po zádech. Start proběhl skvěle a i předstartovní rozhovor pro kameru Czech Offroad Zine ukazoval optimistickou náladu na palubě speciálu. Horké Slunce a vytrvalý silný vítr připomínal spíše africké dálavy a nebýt rozmanitého lučního porostu, snad bychom ani nevěděli, že jsme v Maďarsku, v nekonečných maďarských pustách.
Byla sobota 7. července, půl desáté ráno a na 83 kilometrů dlouhou první rychlostní zkoušku cross country šampionátu Hungarian Baja startovala pěkně dlouhá řada závodních speciálů, moderních bugyn i nejodvážnějších motorkářů a čtyřkolkářů.
Toyotu týmu Ultimate Dakar přivedl Tomáš Ouředníček úspěšně do cíle a pro rallyové body už v Rumunsku. O závodu Baja Satu mare jsme psali
ZDE. Teď byl výzvou maďarský šampionát Hungarian Baja, součást světového poháru Cross Country rally, federace FIA.
Už prolog naznačil nebezpečí větrem obroušených hladkých kamenů, nestabilního prašného podloží a nepřehlednosti rovinného terénu s nepředvídatelnými nerovnostmi a ostře řezanými koryty. Na nevhodné použití čistě motokrosové pneu doplatil dakarský závodník Rudolf Lhotský. Sympatický sportovec na motorce nebezpečně uklouzl a jen zázrakem neutrpěl vážnější poranění.
„Bohužel, jezdecká chyba.” otevřeně přiznává Ruda, „Uklouzlo mi to na kamenech. Dakarová guma by to pobrala. Je to chyba a poučení.” doplnil spolu s poděkováním za pomoc klukům servisákům z Orion - Moto Racing Group.
Z pátečního prologu ujetého za 5 minut a 56 sekund nastupovala Ouředníčkova Toyota na 13. pozici. První průjezdy už regulérních závodních etap ukazovaly schopnost jezdce najít optimálně rychlý průjezd zatáčkami a kombinovaným klesáním či stoupáním. Žádná divoká brzda, zbytečný plyn nebo dokonce nekoordinované vychýlení vozidla. Nic takového. Rychlý, elegantní a obratný průjezd, plynulý zátah, vedoucí k dohnání mnohočetných soupeřů. První etapa travající něco málo přes hodinu znamenala skok na celkové 10. místo, což bylo necelé čtyři minuty za prvním. Tím byl Yasir Seaidan, závodník ze Saúdské Arábie, v rallyovém autě, které vizáží připomínalo Mini Copper a velikostí stavební náklaďák.
Tím se tým Ultimate Dakar nenechal rozhodit. Chladnokrevnost a pragmatické, logické uvažování patří k přednostem každého závodníka. Následovala druhá měřená etapa. Slunce rozpálilo kamenitou trať, vzduch se tetelil horkem. Ale to Toyotu českého týmu nezadrželo. Třetí rychlostní etapa končí v čase 43 minut 16 sekund, což bylo jen dvě a půl minuty za nejrychlejším Yasirem Seaidanem.
Nic nenapovídalo tomu, že se blíží nebezpečí, že se závodní speciál ocitne v přemetech mimo trať. Vždyť zkušenosti na extrémních rally má Tomáš Ouředníček už ze svého prvního Dakaru v roce 2008 v posádce Miroslava Zapletala, prošel mimo jiné i týmem Buggyra Racing nebo kokpitem závodního speciálu Hummer H3 EVO. Přesto blížící se osud se nenechal oklamat.
Sám závodník popsal situaci další etapy končící havárií i s fotografiemi na svém Facebooku
ZDE:
„Ve vysoké rychlosti cca 150kmh se vytrhlo na rovném úseku pravé kolo a stáhlo nas prudce na stranu.. následoval 3x přemet přes střechu… Naštestí volná planina bez skal a stromů. My zaplať pánbůh bez zranění, auto je na odpis.”
Posádku tedy zastihlo nepříjemné selhání namáhané techniky, zrovna v extrémní rychlosti. Naštěstí, díky bezpečnostním rámům, závodním přilbám i podstatné dávky štěstí zůstali naši hrdinové v pořádku a jediným želízkem v ohni zůstala druhá posádka Ultimate Dakar - Pavel Pups se spolujezdcem Petrem Hauptmannem. Jejich Land Cruiser se zbývajícími etapami popral se ctí. Nejen, že dosáhli ve třetí rychlostní zkoušce nejlepšího času hned za vedoucím Mini Cooperem a buginou Polaris, ale vezou domů i zlatý pohár za kategorii T2. K němu z redakce gratulujeme a držíme palce do dalších nejen dakarských závodů!
Celkové výsledky maďarské Hungarian Baja najdete
ZDE, v galerii jsou ke zhlédnutí všechny fotky pořadatele a příštím závodem evropského Cross Country je na konci srpna Baja Poland.