4V Rally Raid: Medaile i díra v motoru West Bohemia Racing
Při ostrém stoupání se ozvala rána. Jezdec ubírá plyn, jen tak tak se bugyna šplhá na rovnější místo, kde zastavuje. Ani motor už neběží, navigátor vyskakuje z kabiny. To už je venku i pilot a oba musí konstatovat neveselou skutečnost. Motor je v háji.
Ano, utržená ojnice a díra v motoru litrového SSV speciálu Arctic Cat v barvách českého West Bohemia Racing sice znamenala pro posádku Františka Macháčka a Petra Hauptmanna konec jízdy ve druhém závodním dni, ne však neúspěšný konec extrémní rumunské rally 4V. Rozhoduje sečtený čas a odevzdané podklady, nakonec stříbro za bugyny jede do západních Čech
Dvoudenní navigační závod startující na břehu Černého moře v rumunské Constanțě se přibližoval spíše africkým navigačním rally závodům, než středoevropským soutěžním podnikům. Dlouhé, třistakilometrové rychlostní etapy s časy měřenými až při průjezdu Check pointu, jsou zcela něco jiného, než jet ve vyznačených koridorech na okruhu nebo na krátkých erzetách.
„Vzpomněl jsem si na Intercontinental rally, kde jsem prvně dostal road book a měl jsem sedm set kilometrů nikam. Tehdy jsem nechápal, jak to dojedu.” vzpomíná na navigátorské začátky Petr Hauptmann. „4V Rally je asi nejdelší evropský závod s rychlostní vložkou až 400 kilometrů.”
Na rozlehlé rumunské končiny plné divoké přírody, ostře stoupajících, do oblaků vysokých hor a pro nás nezvyklých stád ovcí, už musí jet závodník připravený. Nejen nastupovat do závodu odpočinutý, po příjezdu 1 500 kilometrů z Čech, ale i s maximálních technickým vybavením a odpovídajícími zkušenostmi. Ale schopného jezdce Františka Macháčka a zkušeného navigátora Petra Hauptmanna už jen tak nic nezastaví. Nechybí odhodlání, africké zkušenosti, ani letošní maximální závodní nasazení týmu West Bohemia Racing.
V otevřeném a rychlém side by sidu Arctic Cat si posádka musí zvyknout na prach, profukující kabinu i létající roadbook, pokud ho pevně nedržíte. A toho se musíte striktně držet. Impulzivním zkrácením trasy se můžete dostat do hlubokých kanálů, neprůjezdných hor a míst bez jakéhokoli, třebas i jen nouzového signálu mobilního telefonu. Ale každý takový náročný závod vás posune dál.
„V první etapě se nám dařilo. Oba jsme sledovali trať, postupně jsme zrychlovali. Dokonce jsme předjeli tři Can Amy.... Ale nakonec jsme najeli o patnáct kilometrů navíc.” vzpomíná na první soutěžní etapu František Macháček. Navigační chytáky je vedly do houštin bez začátku i konce. Správnou trasu sledovali někdy zcela přesně a jindy dokonce jen šťastnou náhodou. Tady nerozhodovaly výkony jednotlivých strojů, ale orientační schopnosti a pohotovost posádek. Což hrálo do karet tradičně ve všech směrech šikovným českým klukům.
Bohužel, v neděli přišlo neočekávané drama se šťastným koncem.
„Odsejpalo to úplně neskutečně, čas byl suprovej. Krásně se jelo.” vybavuje si pilot, „Ale na jednom vrcholu to zarachtalo v motoru. A pak najednou přišla rána, ztratili jsme výkon, bylo hotovo.”
Naštěstí mohli sjet z kopce a zůstat stát na opuštěné polní cestě. Ovšem, bez dostupného signálu mobilního telefonu.
„Pokud je motor často v extrémní zátěži nebo má zasené či jinak méně funkční chlazení, může dojít k jeho přehřátí.” analyzoval následně v garáži poškozený motor týmový mechanik Martin Vajchart. „Podle díry v bloku motoru bylo jasné, že se utrhla ojnice a motor nenávratně poškodila.”
Záchrany se v horkém a prašném terénu ujal navigátor Petr Hauptmann.
„Vzal jsem flašku vody, svlékl kombinézu, kterou jsem si uvázal kolem pasu a vydal jsem se pěšky na kopec, kde snad bude signál. Takových šest kilometrů jsem stoupal na místo, kde byl signál a já mohl odeslat souřadnice našeho stroje.” popisuje anabázi navigátor.
Pak už zafungovala precizní pořadatelská služba a tým se odtahem dostal nejdříve na silnici a pak až do depa, kde závodníci odevzdali pořadatelům průjezdní kartu.
„Byl to velkej trénink na velký závody.” hodnotí rumunský raid navigující Petr Hauptmann. „Výsledkový tabulce jsme ani nemohli uvěřit. Měli jsme velkou radost. Vezeme si medaili, která je hrozně hezká, no prostě povedlo se to.” dodává plný emocí.
Hned v pondělí po závodě volá František Macháček do českého zastoupení Arctic Cat. Dodavatel obratem zjišťuje, kdy a jak bude náhradní motor k dispozici, aby už ve středu po závodech byla bugyna připravena na montáž nového motoru. A zatím se k týmem West Bohemia Racing uvidíte na českém
MČR Offroad Maratonu ve Vřesové. Hrdý západočeský tým reprezentuje František Rafaj na čtyřkolce.