První mezinárodní závod
Kiki Vaňkové
05.08.2020 - 10.08
asdfa asdfas
asdfa asdfas
Budou letos vůbec atraktivní country crossové závody? Pojede se něco? Naléhavé otázky offrouďáků vyřešil realizační tým polského závodu Baja a 24. až 25. července se s vysokou českou účastí odjel v polském Szczecinku mezinárodní závod obsahující čtyři dlouhé speciálky s krátkou rychlostní kvalifikací.
První závod polské Baji, kterou v automobilech vyhrál domácí šampion Kuba Przygoňski, byl velmi důležitý i pro české závodníky. Zapálený dakarský motorkář Rudolf Lhotský startoval za tým Jantar a devátým místem mezi motorkáři potvrdil připravenost na Dakar 2021.
„Série závodů Baja je nejlepším dakarským tréninkem v Evropě. Po dlouhé době konečně sedím v sedle dakarské mašiny a můžu poměřit síly se spoustou známých jezdců. Ač byla trať ve Szczecinku vedena spíše lesem, což pro dakarskou přípravu není ideální, otestoval jsem řádně rallyové pneumatiky, účinnost brzd a nastavení tlumičů.”
napsal nám závodník, který v zápětí potvrdil účast na Dakaru s týmem Jantar. A dodává:
„Moc fandím našim mladým talentům. Poznávat skrz Rally Dakar svět, cizí země a nové přátele, je nejvíc.”
Ano, mimo proslavených offrouďáků Lhotského, Tomáše Kubieny nebo Miroslava Zapletala a Marka Sýkory z Offroadsportu, odjela svůj první mezinárodní závod nadějná čtyřkolkářka Kiki Vaňková. Jak se mladá jezdkyně cítila před závodem?
„Před závodem byla neskutečná nervozita, měla jsem motýlky v břiše a nikdo na mě nesměl promluvit, přeci jen jsem šla do něčeho nového, do něčeho co jsem ještě neznala. Prolog byl pro mne plný stresu, po příjezdu jsem nevěděla, kdy mám odevzdat kartičku na zapsání času, pak na startu jsem si zapomněla vynulovat tripmaster, tak jsem si ho nulovala až během jízdy, takže jsem se snažila jet víceméně na oči. Ty zmatky na prologu byly znát na výsledném času. Dojela jsem v něm totiž poslední."
A co samotný náročný závod?
„Závod probíhal víceméně v klidu. V pátek jsem startovala myslím jako předposlední a to jsem měla strašný strach, že mě třeba doženou buginy a já budu muset být opatrná v pouštění. Nakonec jsem se ale hnala jak splašená a žádná bugina mě díky bohu nepotkala. První etapa byla hodně velká krizovka. Nekoukla jsem se totiž pořádně do roadbooku a vlétla jsem do dvou ošklivých výmolů, které mě vymrštily nad čtyřkolku. Trošku jsem hodila supermana, ale naštěstí jsem dopadla zpátky do sedla a jela dál. Hodně aut u tohoto výmolu šlo přes ,,boudu“."
V sobotu byla etapa o 20km delší a taky náročnější, jelo se z 60% na písku. Vyjely se obrovské koleje v zatáčkách a čtyřkolka na písku nejede tak, jako na trávě. Krizovky tam byly dvě. Jedna byla, když jsem přeletěla zatáčku v plné rychlosti a stáhla mě kolej do stromu, jen tak tak jsem se vyhnula. Druhá krušná chvíle přišla před cílem 3 etapy, kdy mi srnka přeběhla před čtyřkolkou. To byl okamžik, kdy jsem se skoro úlekem rozbrečela a rozklepala.”
Nakonec se vše podařilo…
„První pocity co jsem dojela do cíle byli nepopsatelný. Zahřálo mě u srdíčka to, jak můj polský soupeř po dojetí přiběhl a obejmul mě se slovy ,,neuvěřitelná“ a hodil si se mnou selfie. Na přejezdu zpět do bivaku už jsem to neudržela a slzy pustila ven. Byl to krásný a nepopsatelný pocit, který bych přála všem zažít. A pohledy mých rodičů a přítele, kteří na mě byli pyšní bylo asi to nejkrásnější.
Tímto děkuji celé mé rodině za podporu v tom, co mě opravdu baví a naplňuje! Moc si toho vážím. Mému přiteli, za to, co pro mě dělá, a jak moc mi pomáhá. Sponzorům bez kterých bych nemohla začít jezdit závody typu Rallye Baja. A hlavně fanouškům za podporu, kterou mi dávají. Je to neuvěřitelné a pokaždé co všem odpovídám se usmívám, protože to oni mi dodávají energii nevzdát to, a jet dál!”
Čím zásadním se pro závodníka Baja lišila od nejznámějšího domácího Offroad Maratonu?
„Tím, že adrenalin je v žilách od začátku až do konce a tím, že se terén neustále mění. Chvíli je obrovské pískoviště a najednou les, který tak krásně voní, no a z lesa na louku a z louky na prašnou cestu, kdežto na Maratonu se jede 2-4 hodiny skoro to stejné. Také je velký rozdíl v tom, že na Maratonech se člověk sám nenaviguje, ale má trať kompletně vymlíkovanou. Na Baje se člověk prostě musí soustředit na více věcí najednou. Jo a na baje jsou přejezdy :-D"
Kiki, je Tvým cílem rally nejslavnější, Rally Dakar?
„Dakar můj sen je, ale to až minimálně za 5-6 let. Až budu pořádně připravená jet závodit špičkovou rally. Afrika mě moc láká, tu bych si chtěla určitě zkusit zajet. Uvidíme třeba za rok, za dva. Záleží, jak moc se budu posouvat v Bajách.”
Kiki Vaňková si tedy se závodem poradila. A hlavně i s nezbytným roadbookem, z kterého panovala v týmu obava. Stíhala i veškeré časy mezi přejezdem a závodem a na přejezdech se neztrácela.Polský Country Cross tedy dopadl dobře, český offroad jde kupředu.
Dalšími závody country crossu jsou 3. září Baja Poland a 9. října Baja Drawsko.
Za fotografie děkujeme Jaroslavu Blažkovi z Foto-Moto.eu, Pavlovi Kolářovi a Martinu Műllerovize Selm Morava Racing.
Audiovizuální obsah a marketing zajišťuje společnost DIGITAL EXPERIENCE, content provider televizních stanic Nova Sport a Televize Seznam.